Kuinka monta voittajaa yrityskaupassa voi olla? Tai kuinka monta voittajaa yrityskaupassa on keskimäärin? Uskoisin näiden olevan asioita, joita kukaan ei ole virallisesti tutkinut tai tilastoinut. Tilastoiminen on hankalaa jo ihan senkin vuoksi, että voittajan määritelmä on suhteellinen asia.
Voiko voittajia olla kaksi? Siis niin, että yrityskaupassa olisi pelkkiä voittajia? Ehdottomasti voi olla. Kyllä parhaat yrityskaupat ovat sellaisia, jossa kaupanteossa jaossa ollut ”voittamisen fiilis” on jakaantunut osapuolten kesken kutakuinkin tasan. Vaikka vanha sanonta kuuluukin, että oikeanhintainen yrityskauppa on sellainen, jossa heti kaupanteon jälkeen sekä ostajaa että myyjää ketuttaa, niin tämähän ei ole ihan koko totuus. Tällä fraasilla viitattaneen siihen, että hyvässäkin kaupassa molemmat osapuolet voivat hyvin kokea joutuneensa tulemaan loppumetreillä hieman toisiaan vastaan, jotta kauppa on saatu maaliin asti. Uskon tuon ajatuksen liittyvän kuitenkin enemmän välittömiin kaupan jälkeisiin tuntemuksiin kuin kaupan kannattavuuteen ylipäätään.
No voiko sitten olla, ettei voittajia ole kaupassa yhtään? Teoriassa tämä lienee mahdollista, mutta en kyllä ole omalla urallani moiseen törmännyt. Tämän kaltainen tilanne voisi teoriassa olla sellainen, että ostaja on onnistunut hyvin huonolla tavalla integroimaan ostetun (yrityksen) liiketoiminnan johonkin olemassa oleviin liiketoimiinsa ja siten kannattava bisnes on ”sulanut alta”. Samaan aikaan myyjän näkökulmasta kyseinen toimiala on kokonaisuutena lähtenyt voimakkaasti kasvamaan ja kehittymään, minkä vuoksi omistajanvaihdos on tehty myyjän kannalta liian aikaisin. Tällöin merkittävän suuruinen hyödyntämätön arvonnousu on voinut jäädä realisoitumatta ja näin molemmat saattavat, ainakin teoriassa, kokea hävinneensä kaupassa.
No mikä on sitten se tyypillinen tilanne tai keskiarvo? Tästä en tosiaan ole koskaan nähnyt mitään virallista tilastoa tai tutkimusta, mutta omakohtaiseen kokemukseen perustuen sanoisin, että keskiarvo huitelisi jossakin 1,5 suuruusluokassa. Omasta näkökulmasta toivottavaa olisi, että voisin antaa tähän vastaukseksi kaksi tai ainakin lähelle sitä, mutta valitettavasti näin ei ihan ole. Ostettavan (yrityksen) liiketoiminnan haltuun ottaminen ja integroiminen ostajan nykyisiin toimintoihin on hankala laji ja siinä on suhteellisen helppo epäonnistua. Eikä myyjäkään ihan aina koe oloaan voittajaksi pidemmälläkään aikajänteellä.
Miten sinä voit varmistaa, että tulevassa kaupassa olisit yksi kaupan voittajista? Niinpä niin. Käyttämällä hyvää neuvonantajaa todennäköisyys tälle on ainakin moninkertainen. Kaikista Suomessa yrityskaupan tekevistä henkilöistä suurin osa tekee elämänsä aikana vain sen yhden ja ainoan kaupan. On ymmärrettävää, etteivät kaikki voi olla siinä riittävän hyviä asiantuntijoita. Olisi kohtuutonta edes odottaa, että näin voisi olla. Jos et tiedä ketään hyvää neuvonantajaa, niin ehkä yrittäjäverkostossasi on joku, joka osaa sellaisen sinulle vinkata. Uskon kaikkien alalla toimivien asiantuntijoiden antavan sinulle ensimmäiset neuvot maksutta, jotta ainakin ymmärrät vähän paremmin, mitä kaikkea et asiaan liittyen ymmärrä tai osaa. Onhan se riski sitten ainakin hallitumpi, mikäli päätät lopulta kaikesta huolimatta toimia ilman ulkopuolista apua.
Teemu Kumpulainen
Kirjoittaja on PJ Maa Partners Oy:n osakas, yrityskauppias ja kokenut pk-yritysten liiketoiminnan kehittäjä