Kuinka kertoa henkilöstölle ja asiakkaille yrityskaupasta

  1. Suunnittele viestintä jo ennen kaupan julkistamista

Yrityskaupan viestintä ei saa olla jälkiajatus. Jo ennen allekirjoitusta on hyvä laatia selkeä viestintäsuunnitelma, jossa määritellään:

  • ketkä sidosryhmät tiedotetaan missä järjestyksessä
  • kuka vastaa viestinnästä eri ryhmille
  • mitä kanavia käytetään (henkilöstötilaisuus, sähköposti, asiakaskirje, some jne.)

Tärkeintä on, että tieto ei leviä sattumalta vaan hallitusti. Ensimmäinen viesti jää aina mieleen, joten sen tulee olla selkeä, rehellinen ja yhtenäinen kaikille osapuolille.

  1. Henkilöstö ansaitsee kuulla ensin – ja suoraan johdolta

Henkilöstöviestinnän tavoite on poistaa epävarmuutta. Työntekijöitä kiinnostaa ennen kaikkea:

  • jatkuvatko työsuhteet ja millä ehdoilla
  • muuttuuko työnantaja tai organisaatio
  • mikä on uuden omistajan visio ja vaikutus arkeen

Paras tapa kertoa on henkilökohtainen tiedotustilaisuus, jossa johto on läsnä vastaamassa kysymyksiin. Pienemmissä yrityksissä riittää yhteinen kokous, suuremmissa tarvitaan useampi tilaisuus.
Jos kaikkia vastauksia ei vielä ole, on parempi sanoa se suoraan ja kertoa, milloin lisätietoja tulee. Avoimuus rakentaa luottamusta.

  1. Asiakkaat haluavat varmuuden jatkuvuudesta

Avainasiakkaat tulee informoida henkilökohtaisesti heti julkistamisen jälkeen. Muille riittää laajempi tiedote, jossa painotetaan:

  • palvelun ja yhteistyön jatkuvuutta
  • uuden omistajan tuomaa lisäarvoa
  • yhteyshenkilöiden säilymistä tai vaihtumista

Hyvä viesti kertoo, että muutos on mahdollisuus, ei riski. Uuden ja vanhan omistajan yhteinen ääni vahvistaa luottamusta ja antaa asiakkaalle tunteen, että hän on tärkeä.

  1. Varaudu kysymyksiin – ja mittaa viestinnän onnistumista

Hyvä viestintäsuunnitelma sisältää myös valmiudet kriisiviestintään: mitä tehdään, jos tieto vuotaa ennenaikaisesti tai väärinkäsityksiä syntyy.

Kaupan jälkeen viestintää kannattaa seurata:

  • miten henkilöstö reagoi
  • mitä asiakkaat kysyvät
  • miten media uutisoi

Näiden perusteella viestintää voidaan säätää ja vahvistaa edelleen.

Yhteenveto

Onnistunut yrityskaupan viestintä luo pohjan sujuvalle omistajanvaihdokselle. Kun henkilöstö ja asiakkaat saavat oikea-aikaista tietoa ja kokevat tulleensa huomioiduiksi, muutos on hallittu ja luottamus säilyy.

Me PJ Maalla olemme nähneet satoja yrityskauppoja ja autamme mielellämme rakentamaan juuri teidän tilanteeseenne sopivan viestintästrategian.

Ota yhteyttä, kun haluat varmistaa, että yrityskauppasi viestintä tukee muutosta – ei vaikeuta sitä.

Lue myös

Mitä tarkoittaa yrityskauppa?

19.11.2025

Näin varaudut yrityksen omistajanvaihdokseen

17.11.2025

Yrityksen myynti – parhaat vinkit yrityskauppaan!

14.11.2025

Ota yhteyttä

040 503 9009 (Pekka, HPJ)
044 577 0522 (Teemu, TJ)

yhteydenotto@pjmaa.fi

"*" näyttää pakolliset kentät

Haluan lisätietoa:
Ota yhteyttä