Yrityksen myyntiin valmistautuminen on suunnitelmallinen prosessi, joka alkaa jo vuosia ennen varsinaista kaupantekoa. Huolellinen valmistautuminen sisältää dokumenttien kokoamisen, arvonmäärityksen, verotuksellisten seikkojen selvittämisen ja asiantuntija-avun hyödyntämisen. Onnistunut omistajanvaihdos edellyttää yrityksen saattamista myyntikuntoon ja kaikkien olennaisten tietojen järjestämistä ostajan due diligence -tarkastusta varten.
Miksi yrityksen myyntiin valmistautuminen on tärkeää?
Yrityksen myyntiin valmistautuminen on välttämätöntä onnistuneen omistajanvaihdoksen kannalta, sillä se vaikuttaa suoraan kaupan lopputulokseen ja saatavaan kauppahintaan. Suunnitelmallisuus mahdollistaa yrityksen saattamisen houkuttelevaan myyntikuntoon ja auttaa välttämään kiireessä tehtyjä virheitä.
Valmistautuminen alkaa päätöksestä yrityskaupan toteuttamiseen. Mitä aikaisemmin suunnittelu aloitetaan, sitä parempaan myyntikuntoon yritys saadaan. Omistajien hyvä valmistautuminen henkisellä tasolla ja valmius yrityksestä luopumiseen edesauttaa järjestelyn onnistumista. Prosessiin on hyvä varata aikaa, sillä oikean ostajan löytymiseen voi mennä jopa vuosia.
Huolellinen valmistautuminen auttaa myös tunnistamaan yrityksen arvon lähteet ja korostamaan niitä seikkoja, jotka tekevät yrityksestä houkuttelevan ostokohteen.
Mitä dokumentteja ja tietoja tarvitaan yrityksen myyntiin?
Yrityksen myyntiin tarvitaan kattava dokumentaatio due diligence -tarkastusta varten, jossa ostaja selvittää yrityksen taloudellisen tilanteen, juridiset riskit ja tulevaisuuden näkymät. DD-tarkastuksessa yhtäältä myyjällä on tiedonantovelvollisuus ostajan suuntaan ja toisaalta ostajalla on toimitetun materiaalin perusteella selonottovelvollisuus saadusta materiaalista.
Keskeisiä dokumentteja DD-tarkastuksessa ovat muun muassa:
- Tilinpäätökset, kirjanpitoajot, budjetit, ennusteet ja muut liiketoiminnan ja talouden analyysit
- Voimassa olevat sopimukset ja sitoumukset
- Yhtiön hallintoon liittyvä dokumentaatio, kuten yhtiökokousten ja hallituksen kokousten pöytäkirjat
- Vaihto- ja käyttöomaisuuden inventaariot, tilaus- ja tarjouskannat, myyntisaamisten ja ostovelkojen ikäjakaumat
- Verotuspäätökset, veroilmoitukset, verotarkastukset ja muu kirjeenvaihto Verohallinnon kanssa
- Muu kirjanpitoaineisto ja juridiset asiakirjat
Myyjän on hyvä tarkistaa sopimusten sisältä sekä päivittää niitä tarpeen vaatiessa ennen kaupantekoa. Tärkeää on myös huolehtia riittävästä yrityksen liikesalaisuuksien suojaamisesta DD-tarkastusvaiheessa. Hyvin arkaluonteisia tietoja ei ole suositeltavaa luovuttaa edes DD-vaiheessa suoraan ostajalle, vaan tyypillisesti tämänkaltainen aineisto tarkistetaan ostajan neuvonantajan toimesta, joka ei luovuta saamaansa aineistoa ostajalle, vaan sisällyttää tiedot tarkastusraporttiin.
Miten yrityksen arvo määritetään myyntitilanteessa?
Yrityksen arvonmääritys perustuu moneen eri seikkaan, kuten esimerkiksi yhtiön kykyyn tuottaa kassavirtaa. Asiantuntijan apu on suositeltavaa arvonmäärityksessä, sillä se vaatii syvällistä ymmärrystä yrityksen liiketoiminnasta ja markkinatilanteesta.
Ennen kaupantekoa myytävän yhtiön taseesta kannattaa siivota sellaiset ylimääräiset varallisuuserät, jotka eivät oleellisesti kuulu yrityksen liiketoimintaan. Liiketoimintaan kuulumattomat omaisuuserät ja sijoitukset sekä ylimääräiset kassavarat nostavat kauppahintaa, eikä ostaja ole tyypillisesti kiinnostunut ostamaan rahaa rahalla. Tällaisen omaisuuden siirtäminen yhtiön taseesta pois on syytä tehdä hyvissä ajoin ennen omistajanvaihdosta.
Myyjän on tärkeää tiedostaa, että yritykseen kohdistuvaa tunnearvoa ja yrittäjään henkilöitynyttä liiketoimintaa ei yleensä voida ottaa huomioon kauppahintaa korottavasti. Ajatusta yrityksestä luopumisesta on hyvä sulatella koko prosessin ajan.
Milloin kannattaa ottaa asiantuntija mukaan yrityskauppaan?
Asiantuntija-apu on erityisen tärkeää kauppaneuvotteluissa, verotuksellisissa kysymyksissä ja kauppakirjan laadinnassa, joista myyjällä ei yleensä ole aiempaa kokemusta. Asiantuntijat sujuvoittavat yrityskauppaprosessin kulkua ja auttavat saavuttamaan parhaan lopputuloksen.
Asiantuntijoiden hyödyntäminen on erittäin suositeltavaa myöhempien riitaisuuksien ja virheiden välttämiseksi. He toimivat myös puolueettomina sovittelijoina, mikäli useamman omistajan yrityksessä syntyy erimielisyyksiä kaupan tavoitteista prosessin aikana.
Omaisuuden järjestelyyn liittyvät vaihtoehdot sekä verotukselliset näkökulmat on erittäin tärkeää käydä ammattilaisen kanssa läpi. Sukupolvenvaihdosta koskevat säännökset voivat tuoda huomattavia verohyötyjä, mikäli jatkaja löytyy lähipiiristä.
Yrityskauppa on yksi yrittäjän merkittävimmistä päätöksistä, joka vaatii huolellista suunnittelua ja asiantuntevaa ohjausta. Ota yhteyttä kokeneihin asiantuntijoihin jo valmistautumisvaiheessa, jotta omistajanvaihdoksesi sujuu saumattomasti ja saavutat tavoittelemasi lopputuloksen.