Miten yrityksen voi myydä?

Yrityksen voi myydä Suomessa kahdella päätavalla: osakekauppana tai liiketoimintakauppana. Osakekaupassa myydään yrityksen omistusoikeus eli osakkeet, kun taas liiketoimintakaupassa myydään osa tai yrityksen koko liiketoiminta tai jokin osa sitä. Molemmat tavat edellyttävät huolellista valmistelua, arvonmääritystä ja verotuksellisten seikkojen selvittämistä.

Miksi yrityksen myynti on merkittävä päätös yrittäjälle?

Yrityksen myynti on yrittäjän elämän merkittävimpiä päätöksiä, sillä se vaikuttaa sekä taloudelliseen tilanteeseen että henkilökohtaiseen tulevaisuuteen. Omistajanvaihdos merkitsee usein vuosien työn tuloksen realisointia ja uuden elämänvaiheen alkua.

Myyntipäätöksen taustalla voi olla useita syitä. Yrittäjä saattaa hakea eläkkeelle siirtymistä, haluta keskittyä uusiin hankkeisiin tai tarvita pääomaa muihin investointeihin. Joskus myynti johtuu ulkoisista tekijöistä, kuten toimialan muutoksista tai perheolosuhteista.

Päätös vaatii perusteellista harkintaa, sillä se vaikuttaa paitsi yrittäjään itseensä, myös työntekijöihin, asiakkaisiin ja yhteistyökumppaneihin. Oikea-aikainen ja hyvin toteutettu yrityskauppa voi turvata yrityksen jatkuvuuden ja työpaikat.

Mitä eroa on osakekaupalla ja liiketoimintakaupalla?

Osakekaupassa ja liiketoimintakaupassa myydään eri asioita ja niillä on erilaiset juridiset sekä verotukselliset seuraamukset. Valinta riippuu yrityksen tilanteesta ja myyjän tavoitteista.

Ominaisuus Osakekauppa Liiketoimintakauppa
Myytävä kohde Yrityksen osakkeet Liiketoiminta tai sen osa
Ostajan asema Uusi omistaja Saa tietyt omaisuuserät
Vastuut Siirtyvät ostajalle Sovitaan erikseen
Kauppahinta maksetaan Osakkeenomistajille Myyjäyritykselle

Osakekauppa sopii tilanteisiin, joissa yritys on terve ja ostaja haluaa koko liiketoiminnan. Liiketoimintakauppa puolestaan mahdollistaa valikoivan myynnin.

Miten yrityksen arvo määritetään ennen myyntiä?

Yrityksen arvonmääritys perustuu useisiin menetelmiin, joista tärkeimmät ovat tuottoperusteiset, omaisuusperusteiset ja markkinaperusteiset arvostusmenetelmät. Oikea arvostus on kriittinen onnistuneen kaupan kannalta.

Tuottoperusteisessa arvostuksessa tarkastellaan yrityksen kykyä tuottaa kassavirtaa tulevaisuudessa. Tässä käytetään menetelmiä kuten diskontattu kassavirta tai P/E-kerroin. Omaisuusperusteinen arvostus keskittyy yrityksen varallisuuden arvoon, kun taas markkinaperusteinen vertaa yritystä vastaaviin kauppoihin.

Arvoon vaikuttavat monet tekijät: kannattavuus, kasvunäkymät, markkina-asema, asiakaskunta, henkilöstö ja immateriaalioikeudet. Myös riskit ja velat vaikuttavat lopulliseen arvoon merkittävästi.

Millaisia veroseuraamuksia yrityksen myynnistä seuraa?

Yrityskaupan verotus riippuu kaupan rakenteesta ja myyjän asemasta. Yrityskaupan verotus on monimutkainen kokonaisuus, joka vaatii asiantuntevaa suunnittelua optimaalisen tuloksen saavuttamiseksi.

Osakekaupassa yksityishenkilö maksaa luovutusvoittoveroa myyntivoitosta. Vero on 30 prosenttia alle 30 000 euron voitosta ja 34 prosenttia ylimenevästä osasta. Jos myyjänä on yritys (esimerkiksi holding-yhtiö), myyntivoitto verotetaan yhteisöverolla. Jos taas myyjänä on yksityishenkilö, kyse on luovutusvoitosta ja henkilökohtaisesta pääomaverotuksesta.

Liiketoimintakaupassa myyjäyritys maksaa yhteisöveroa myyntivoitosta. Ostaja maksaa varainsiirtoveroa tietyistä omaisuuseristä (esim. kiinteistöistä, arvopapereista ja osakkeista). Huojennuksia voi saada tietyissä tilanteissa, kuten sukupolvenvaihdoksissa.

Mitkä ovat tärkeimmät vaiheet yrityksen myyntiprosessissa?

Yrityksen myyntiprosessi koostuu useista vaiheista, jotka kestävät tyypillisesti useista kuukausista jopa yli vuoteen. Huolellinen valmistelu ja oikea-aikainen aloitus ovat menestyksen avaimia.

Prosessi alkaa myyntipäätöksestä ja yrityksen valmistelusta myyntikuntoon. Tämä sisältää taloudellisten tietojen järjestämisen, juridisten asioiden selvittämisen ja mahdollisten ongelmien korjaamisen.

Varsinainen myyntiprosessi etenee ostajien etsinnästä neuvotteluihin ja due diligence -tarkastukseen. Yrityskaupassa kauppakirja laaditaan huolellisesti määrittelemään kaupan ehdot, vastuut ja takuut. Prosessi päättyy kaupan viimeistelyyn ja omistusoikeuden siirtoon.

Onnistunut yrityksen myynti vaatii asiantuntevaa ohjausta ja huolellista suunnittelua. Oikea-aikainen valmistautuminen ja kokeneiden neuvonantajien käyttö auttavat saavuttamaan parhaan mahdollisen tuloksen sekä myyjälle että ostajalle.

 

Lue myös

Erilaiset yritysostajat – miten tunnistaa oikea ostaja yrityksellesi?

22.10.2025

Miten yrityksen arvot ja kulttuuri vaikuttavat ostajan löytymiseen ja hintaan

20.10.2025

Asiakassuhteet ja henkilöstön sitoutuminen – miten ne luovat todellista arvoa yrityskaupassa?

17.10.2025

Ota yhteyttä

040 503 9009 (Pekka, HPJ)
044 577 0522 (Teemu, TJ)

yhteydenotto@pjmaa.fi

"*" näyttää pakolliset kentät

Haluan lisätietoa:
Ota yhteyttä