Yrityskaupan integraation haasteista ja integraation epäonnistumisiin johtavista syistä on kirjoitettu paljon ja kyseessä onkin haastava teema monesta eri syystä. Ostavan yhtiön päättävät tahot ja yrityskauppaprosessissa mukana olleet avainhenkilöt ovat usein pitkän yrityskauppaprosessin jäljiltä uupuneita, mikä on aivan luonnollista. Kriittinen aika onnistuneelle integraatiolle on myös yrityskauppakirjallisuudessa paljon mainittu ”100 päivän sääntö”, joka on kaikkein merkittävin aikaikkuna onnistuneelle integraatiolle. Kaupan voimaantulosta 100 seuraavaa päivää ja näiden aikana yhtiön johdon tekemät toimenpiteet onnistuneen integraation mahdollistamiselle ovat erittäin tärkeitä. Tehty työ ei siis lopu yrityskaupan läpivientiin, vaan vähintään yhtä merkittävä prosessi alkaa välittömästi tämän jälkeen.
Onnistuneen integraation keskeisin haaste on ihmiset ja ihmisluonteen oikukkuus. Yhtiön johdon tekemissä Exceleissä voidaan loputtomiin mallintaa mahdollisimman tehokasta organisoitumista uudessa kokonaisuudessa lukujen valossa, mutta erilaisten ihmisten sovittaminen uuteen ympäristöön ei onnistu näillä kylmillä lukuihin pohjautuvilla faktoilla, vaan tarvitaan ihmiskeskeistä lähestymistapaa. Näissä tilanteissa erittäin kriittiseksi nousee onnistunut viestintä, ihmisten johtaminen ja yrityskulttuurin ylläpitäminen ja vahvistaminen. Yrityskaupasta viestintä sekä ”vanhalle” henkilöstölle, että kaupan mukana siirtyvälle henkilöstölle tulee olla aktiivista ja laadukasta ja yhtiön johdon olisi hyvä varata keskusteluaikaa henkilöstön kanssa riittävästi heti kaupan jälkeen. Henkilöstön tarpeiden ja huolien kuunteleminen ja näihin vastaaminen avoimesti rakentaa luottamusta ja luo alkusysäyksen henkilöstön onnistuneelle integraatiolle. Todella tärkeää on myös pitää henkilöstöä ajan tasalla siitä, mihin ollaan menossa ja mitä mahdollisuuksia tehty yrityskauppa tuo sekä lisäksi kirkastaa yrityksen strategiaa henkilöstölle. Integraation onnistumiselle erityisen tärkeää on sitouttaa yrityskaupan mukana siirtyneet avainhenkilöt uuteen yhtiöön mahdollisimman tehokkaasti ja integraation yhteydessä kyseeseen tulee usein omistusjärjestelyn kautta tehty sitouttaminen. Muita tehokkaita sitouttamiskeinoja ovat erilaiset optio-ohjelmat ja muut kannustinjärjestelmät ja tietysti kilpailukykyinen palkitseminen.
Nykyisin dataa on saatavilla niin valtavasti, että keskeinen haaste on usein myös IT-järjestelmien ja toiminnanohjausjärjestelmien integraatio ja datan siirtäminen onnistuneesti ostajalle. Tämä vaatii usein merkittävän määrän aikaa ja työtunteja, mutta tässä onnistuminen on todella kriittistä, jotta yhtiön operatiivinen liiketoiminta voi jatkua mahdollisimman kivuttomasti päivästä yksi kaupan jälkeen ja IT-järjestelmien sujuva integraatio siirtymäaikana ei saa haitata muuta operatiivista toimintaa.
Onnistunut integraatio vaatii huolellista suunnittelua ja integraatiostrategian, jota myös pystytään seuraamaan ennalta määritetyillä suorituskykymittareilla (KPIt). Integraatiota ja sen etenemistä tulee yhtiön johdon toimesta seurata aktiivisesti ja säännöllisesti. Integraation etenemistä voidaan seurata järjestämällä säännöllisiä arviointikokouksia, jossa käydään läpi missä mennään ja tarvittaessa integraatiosuunnitelmaa voidaan muokata näiden arviointien ja sidosryhmiltä kerätyn palautteen perusteella.
Asiakkaille, tavarantoimittajille ja muille yhtiön sidosryhmille on tärkeää viestiä yrityskaupasta välittömästi ja käydä aktiivista keskustelua, jotta mahdollistetaan tiivis yhteistyö myös tulevaisuudessa. Viestinnän merkitys on siis aivan keskeinen niin Yhtiön tärkeimmän sidosryhmän eli henkilöstön integraatiossa, kuin myös muiden sidosryhmien kanssa toimivan yhteistyön mahdollistamisessa integraation jälkeen.
Kiteytettynä onnistunut yrityskaupan integraatio vaatii huolellista suunnittelua, tehokasta viestintää ja yhtiön johdolta vahvaa sitoutumista onnistuneen integraation läpivientiin. Integraation suunnittelu on hyvä aloittaa hyvissä ajoin, jotta integraation edellyttämät asiat ovat hyvissä ajoin tiedossa eikä niitä aleta miettimään vasta siinä vaiheessa, kun kauppakirja on allekirjoitettu. Huolellinen suunnittelu ja ennakointi on myös tässä asiassa erittäin tärkeää.
Kirjoittaja on PJ Maa Oy:llä erilaisten yritysjärjestelyiden parissa työskentelevä asiantuntija.