Startup-yritys vilahtaa mediassa poikkeuksetta kolmessa tilanteessa; rahoituskierroksen yhteydessä, yritystä myytäessä ja yrityksen tarinan päättyessä konkurssiin.
Koronapandemiasta alkanut markkinaepävarmuus ja tilanteen lientyminen johti startup-yhtiöiden rahoituskierrosten ja valuaatioiden hetkelliseen kasvamiseen 2021. Rahaa oli jaossa ja sitä myös jaettiin.
2022 alkanut Venäjän hyökkäyssota katkaisi kehityksen ja valuaatiot palautuivat alemmalle tasolle. Osan yrityksistä jo koronasta merkittävästi muuttunut liiketoimintaympäristö muuttui jälleen – hankalampaan suuntaan. Voittajiakin muutostilanteessa tietysti löytyi ja näiden voittajien tarinat täyttivät mediailmatilan. Häviäjien eivät.
Merkittävästi nousseet korot vaikeuttivat yhtä lailla startup-yritysten toimintaa ja perinteisen vieraan pääoman ehtoisen rahoituksen saaminen muodostui joko mahdottomaksi tai erittäin kalliiksi. Yhdistettynä heikkoon kuluttajakysyntään ja yritysten varovaisuuteen saatiin aikaan mielenkiintoinen yhdistelmä; markkina ei vetänyt (= tulorahoitus tiukassa) eikä lisärahoitusta saanut.
Mitäs sitten?
Konkurssiin hakemista rajoitettiin koronapandemian aikana väliaikaisella lainsäädännöllä. Poikkeuksen päätyttyä oltiin tyytyväisiä; konkurssien määrä ei ollut merkittävästi kasvanut. Hetken henkäys oli kuitenkin hetkellinen; pandemian jälkeen konkurssien määrä on noussut tasaisesti ja jatkaa kasvuaan. Samalla lopettaneiden yritysten määrä on kasvanut.
Mitä on lukujen takana ja miten se liittyy mihinkään?
Jokainen tilastoitu yritys on ollut yrittäjälle tärkeä ja olennainen. Jokaisen tilastomerkinnän ja konkurssista kertovan pikku-uutisen takana on merkittävä määrä työtä ja toiveita.
Miten tilanteisiin sitten on ajauduttu? Osa yrittäjistä on väsynyt vuosien kurimuksessa ja lopettaa enemmän tai vähemmän vapaaehtoisesti, joskus yrityskaupan kautta, joskus selvitystilan. Toisinaan liiketoimintaympäristö ei kanna, esimerkiksi rakennusala on ollut lähes pysähdyksissä viimeiset vuodet. Samaten vientiä itäiseen naapuriimme tehneet yritykset eivät ole juuri viime aikoina kukoistaneet – paitsi muutoskyvykkäät!
Pitkäksi venähtänyt sukupolvenvaihdos on saattanut osoittautua mahdottomaksi tai jatkajaa ei muuten vain ole löytynyt. Startup-yrityksessä pääomasijoittajien ”jo lupaamaa seuraavaa kierrosta” ei saatukaan nostettua ja jo kerran löydetty product-market fit osoittautuikin toimivaksi, siinä edellisessä maailmassa.
Jokaisessa pilvessä on kliseisesti silti hopeareunus. Asiantuntijamme Pekka Tammelan kesäkuussa julkaistussa kirjoituksessa todetaan yrityskauppojen määrän kasvaneen ja sama kehitys on oman otoksemme mukaan jatkunut edelleen!
Yrityskauppoja tehdään. Muutos on mahdollisuus.
Heikoin hetki omistajan/yrittäjän/startup-yrityksen perustajan kannalta miettiä yrityksen myyntiä on se, kun kassa on tyhjä ja laskuja lepää jo tukku maksamatta odottamassa. Aikaisempi ajoitus olisi saattanut tarjota ikävän lehtijutun sijaan mahdollisuuden.
Mitä sitten pitäisi tehdä? Omat tavoitteet kannattaa tarkistaa ja muistaa vanha viisaus tosiasioiden tunnustamisesta (“tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku”). On myös meistä itsestämme yrittäjinä kiinni, päädymmekö yrityksemme kanssa lehteen rahoituskierroksella, myynnillä vai lopetuksella.
Jokainen 15 minuutin kuuluisuus ei ole saman arvoinen.
Ajoituksella on väliä.
Miltä sinun yrityksesi näyttää ja olisiko juuri nyt sopiva hetki tehdä jotain?
Kirjoittaja on kokenut kasvun ja liiketoiminnan osaaja, joka on ollut mukana tukemassa lukuisten kasvuyritysten kasvua, rahoitusjärjestelyitä, hallitustyöskentelyä ja yritysjärjestelyitä. Ilkka toimii PJ Maalla senior advisorina.